Monday, December 13, 2010

Masak Lemak Cili Padi Ikan Parang :)

Assalamualaikum.... :)

Hari nie saya telah merajinkan diri memasak lauk-lauk yg membuatkan org dalam rumah bdentum-dentum nak makan..hehehe...lama rasanye tak masak Gulai Masak Lemak Cili Padi Ikan Parang..huhuhu..meleleh jugak laa air liur ni kan...so hari nie saya nk share resipi ngn korang semua...


                                                    
                                       3 ketul Ikan Parang yg telah di lumur dgn kunyit dan garam

FIrstly,saya akan goreng hingga garing ketiga-tiga ketul ikan ini.Ini kerana supaya ia tidak akan pecah sewaktu direneh bersama kuah nanti..Itu pesanan dari ibunda tersayang :) Api jgn terlalu besar ketika menggoreng kerana di khuatiri akan terlalu garing dan kondisis isi ikan akan terlalu kering..tak sedap nti...





Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan utk Masak Lemak CIli Api....

3-4 biji bwg merah
10-12 biji cili padi
1 camca besar cili mesin/cili boh
1-2 camca besar serbuk kunyit
1 1/2 biji buah tomato
1 kotak santan
1 helai daun kunyit
Garam
Sedikit air

Cara Penyediaan :
1.Tumbuk bersama bwg merah dan juga cili padi hingga lumat.
2.Kemudian di dalam periuk yang ingin dimasak,masukkan bhn yang telah ditumbuk tadi,cili mesin,buah tomato yg telah di potong,serbuk kunyit,daun kunyit yg telah di hiris dan juga 1/2 kotak santan serta 2 cwn air.Didihkan campuran bahan tersebut.
3.Setelah mendidih,masukkan ikan dan juga santan yang lebih tadi bersama 1 cawan air..Sekiranya kuah agk pekat,anda boleh tambahkan lagi air.
4.Kemudian boleh dimasukkan pula garam.Sekiranya tomato yg digunakan kurang mengeluarkan rasa masam,anda boleh masukkan 2 keping asam gelugur.
5.Anda perlu menggunakan api yg sederhana dan jgn terlalu besar.Sentiasa kacau perlahan kuah tersebut.Setelah kuah dan ikan sebati dan mesra.Tutup api.




Tips :
Anda juga boleh memasukkan bunga kantan ataupun buah belimbing buluh...
Ia akan menyedapkan lgi kuah dan mengeluarkan bau yg sangat harum...


sedap!!!!makan ngn nasik panas...ibunda terchenta dah sound kuah ni simpan,esok pagi dh request buat jemput2 blh cicah ngn kuah ni...huhuhuh :)

Happy Cooking!!!!

No comments:

Post a Comment