Saturday, December 18, 2010

Little R3d V3lvet CupcAkes wiTh cH3ese Frosting

Assalamualaikum.....

huhuhuh..berminggu2 aku teringin sangat nk mkn cupcake nie...tgok2 kat coffee bean last week ada..tp hrganye blh tahan jugak and utk information korg,aku agk susah utk beli cake sebarangan...so setelah berhempas pulas mencarik resepi kt internet..atlast td aku berpeluang utk membuatnya petang td....memg excited gile ar nak wat huhuhuhu...so,aku share resepi ngn korg k..resepi aku nie aku dh ubh sesikit ikut kesesuaian...

Bahan A (di ayak bersama)
375gm tepung gandum
20gm serbuk koko
1 tsp baking soda (soda bikabonat)

Bahan B
170gm mentega (suhu bilik)
350gm gula kaster
2 tsp esen vanila
3 biji telur grade A

Bahan C
350ml UHT whiping cream/Yogurt
1 Tbsp cuka/jus lemon
2 1/2 Tbsp pewarna merah
(Satukan semua, biarkan selama 10 minit)

Topping Cream Cheese
250gm cream cheese (suhu bilik)
80gm gula aising
1 tsp esen vanila
180ml UHT whipping cream

Menghasilkan satu biji kek bersaiz 9" atau 30 biji cupcakes bersaiz sedang

Cara-cara :
1. Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan loyang/cawan kertas.
2. Satukan bahan A, ketepikan.
3. Pukul bahan B hingga kembang, masukkan telur satu persatu di ikuti bahan A dan bahan C berselang seli. Pukul hingga sebati.
4. Sudukan 2/3 adunan ke dalam cawan kertas dan bakar selama 20-25 minit. Sejukkan dahulu. 5. Cream Cheese : Pukul cream cheese bersama gula hingga lembut, masukkan esen vanila dan whipping cream sedikit demi sedikit, pukul hingga bergaul rata dan tidak berketul.
6. Paipkan ke atas cupcake dan hias mengikut suka.




                                  Dah ready utk di makan...weeeee :D

3 comments:

  1. tersgt la sedap sbb sy dh mkn.... u, nnt i tunang nk order k.heheheheh

    ReplyDelete
  2. e'eh.. bila u nak tunang?? lalalala~~

    ReplyDelete
  3. salam darling...boleh minta fon no...

    ReplyDelete